Debatt:

Dette er batteriene som skal lades for at MS Torine skal kunne gå med elektrisk drift. - La den gå på diesel, mener Sissel Halmøy, forfatter av denne kronikken.

- MS Torine - la den fortsette å gå på diesel

Dette er en kronikk forfattet av siv.ing Sissel Halmøy fra Båsvika på Hvaler. Halmøy er generalsekretær i  Folkets Strålevern. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.

Narrativet om "det grønne skiftet" er i ferd med å avsløres. Forleden kunne vi lese i Dagens Næringsliv at Kjell Inge Røkke selger seg ut av "Fornybar". Game over - er overskriften.

De fleste har også forstått, at elbileventyret er over, at de elektriske bussene ikke har vært noen suksess, at vindturbiner dreier seg om noe helt annet enn strømsikkerhet og lave strømpriser etc, etc. 

Derfor kan det kanskje være en idé å vente med hele strømforsyningssystemet til den nye fergen? 

La den kjøre på diesel inntil videre.

Et viktig spørsmål, som ikke er grundig utredet, er helsekonsekvenser av den elektromagnetiske strålingen som vil følge for naboer til transformator og ladetårn. Vi har en forvaltningsstrategi for slik stråling. 

Hvis magnetfeltet overstiger 400 nT skal det gjøres en ekstra utredning for å forsvare en utbygging. Det være seg hus inntil høyspent eller høyspent inntil hus. 

Derfor er det interessant å vite OM slike målinger er gjort? Det er man faktisk forpliktet til å gjøre. Naboer og andre må få vite hvilke verdier som er målt.

Den strømmen som skal til for å lade fergen, kommer via transformatorstasjonen på Asmaløy, og skal derfra til brygga på Skjærhalden. Det betyr at de som har hus eller hytter nær disse høyspentkablene får høyere magnetfelt i sine boliger. 

Dette er noe innbyggerne i Skien og Porsgrunn har forstått når deres politikere har valgt å legge til rette for gigantanlegget til Google.

Derfor - ikke stress med noen løsning - la fergen fortsette på diesel inntil videre.

LES MER HER: www.stralevern.org

Mvh

Siv.ing. Sissel Halmøy

Generalsekretær Folkets Strålevern

Powered by Labrador CMS