Meninger

Tormod Eggen med sin el-sykkel på jernbanestasjonen. Tormod er forfatter av denne artikkelen.

- Å reise miljøvennlig med buss til Hvaler - med el-sykkel på bagasjelisten

Dette er en kronikk. De gir uttrykk for skribentens mening.

Publisert Sist oppdatert

Hei, jeg heter Tormod.

Jeg ser at vi har en utfordring i verden. Jeg ser vi har flere utfordringer, men vil gjerne ta for meg én av disse i denne appellen.

Det gjelder altså miljøvennlige reiser. Og da er ikke problemet at folk reiser miljøvennlig, men alt det ekstra svevestøvet, eksosen, kostnader til vedlikehold av veinettet, nedbygging av natur for parkeringsplasser og utvinning, samt forbrenning av fossilt drivstoff som kommer med unødvendig bilkjøring.

Jeg er lei meg for å måtte innlede denne appellen på en så negativ måte, da jeg tar stolthet i å forsøke å se positivt på alle situasjoner, selv om jeg noen ganger feiler.

Jeg er ingen helgen når det kommer til miljø, men jeg prøver så godt jeg kan å dra lasset.

Vi har én bil på deling mellom meg og min partner. Den brukes til det nødvendige, føler vi. Og når én av oss må være tilstede på ulike arbeidsplasser for å utføre sitt arbeid ved morgengry som tømrerlærling, og jeg går på skole som kan nås kollektivt, har tid, og effektivt kan studere på kollektivtransport, er det jeg som tar el-sykkelen fatt og reiser med tog og buss.

Som to studenter har vi begrensede midler. Min beste opsjon for kost og losji i Fredrikstad har blitt Botnetorget, en gård nær Skjærhalden.

Reiseruten min fra vårt krypinn i Nordre Frogn blir således: Sykkel til ski stasjon, tog til Fredrikstad stasjon, sykkel til Høyskolen, buss til Skjærhalden rådhus, og sykkel til Botnetorget gård.

Heldigvis er det, og har så lenge jeg kan minnes, vært redusert pris på kollektivtransport for studenter. Det er allikevel kostbart å reise med sykkel på buss og tog, så jeg prøver å gjøre dette minst mulig.

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å sykle fra Fredrikstad til Botnetorget, men tunellen mellom Asmaløy og Kirkøy tillater ikke syklende. Det betyr at jeg ønsker å medbringe sykkel på bussen som kjører denne strekningen.

Den strekningen kjøres kun av Vy, som ikke ikke tillater el-sykkel ombord på sine busser. Jeg har undersøkt med Vy sitt kundesenter. De sier at dette er på grunn av vekt. Jeg spør meg selv; hvordan kan man legitimere at en gjennomsnittlig mann på 86 kilo kostnadsfritt kan medbringe 23 kilo bagasje, pluss håndbagasje på ni kilo, til en total av 118 kilo, og samtidig nekte en person med samme forutsetninger å ta med el-sykkel, selv om det betales ekstra gebyr for dette?

Her vil jeg også legge til at bussen som kjører linjen VY6 (Fredrikstad-Skjærhalden) - en turbuss av merket "Setra", stort sett observeres under halvfull utenom rushtiden. Den minste turbussen fra denne produsenten har 32 sitteplasser, som fullsatt skulle kunne håndtere cirka 3,7 tonn (118x32) nyttelast utover bussens egenvekt. 3776 kilo, for å være presis.

Min el-sykkel veier 28 kilo, og hvis jeg fyller sykkelveskene med vann til bremmen veier de henholdsvis 17 og 20 kilo. Med min gjennomsnittlige vekt på 86 kilo krever jeg totalt 151 kilo av bussens nyttelast.

Og hvis vi ser for oss en halvfull buss med gjennomsnittlige menn som har maksimal bagasje er 2039 kilo ((16x118)+151 kilo av bussens nyttelast brukt.

Jeg kan gjerne vente på den avgangen som ikke er full.

Jeg kan gjerne betale ekstra for mine 33 kilo overvekt.

Jeg vil bare veldig, veldig, veldig gjerne få ha med sykkelen min på bussen.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese alt dette. Jeg vil gjerne ha din kommentar eller tilbakemelding. Og jeg vil aller helst fortsette å bo landlig og ta kollektivt.

Takk igjen. Føl deg fri til å dele eller videresende denne teksten til dem du tror vil ha nytte av den.

Mvh. Tormod Eggen

Powered by Labrador CMS