Meninger:
- Fergen til Lauer - en farse?
Dette er en kronikk fra Senterpartiets Steinar Andreassen. Den gir uttrykk for skribentens mening.
Da Torine ble bygget, var det med et mål om å trafikkere Lauer. I Fredriksstad Blad den 12.04.23 står det følgende:
«Helt på tampen har det vist seg at havnen på Lauer ligger litt lenger ut i havgapet enn streken som markerer ytterste grense for fartsområde 1. Ut fra definisjonene som gjelder, ligger Lauer-havna i fartsområde 3.»
Og videre: «Det er verken tid til, eller forsvarlig offentlig pengebruk, å skulle bygge om fartøyet til kravene for fartsområde 3»
Altså var båten tenkt å trafikkere Lauer den gang den ble bygget. Det høres jo da helt utrolig ut at når de nå har fått dispensasjon, slik at Torine kan seile dit, så er båten plutselig for stor!
Det vil si at alle ressurser, folk og penger som er blitt brukt for å kjempe for dispensasjoner og endring i fartsområde, både fra fylke, kommune og velforening var helt forgjeves.
Her må noen enten ha gjort en feil, som de ikke vil stå for, eller så har det vært et bevisst spill fra dag én. Reservefergen Ternen kan jo beviselig brukes til å anløpe Lauer, og kan kanskje gi Torine tiltrengt ladetid et par turer om dagen?
Premisset for at i underkant av 40 hytter skulle få beholde fergetilbudet, vil jeg tro, baserte seg på at dette hadde en minimal kostnad.
Båt og mannskap er allerede i drift, anløpsplass er der, og ruten til Herføl kan legges den veien. Kostnaden blir de 10 minuttene ekstra seilingstid (hentet fra gammel rutetabell), og dertil energiforbruk per anløp.
Når det gjelder anløp mot moloen, så har dette fungert de siste 10 år på Lauer. Det har heller ikke kommet frem som et tema tidligere i prosessen, slik som Nedgården, Herføl og Makø gjorde. Så at det nå plutselig skal være behov for omfattende endringer høres merkelig ut.
Og dette til en øy som ikke har så mye som 1 meter vei, så her skal verken private eller offentlige kjøretøy i land. Og fergene har allerede universell utforming, men dette begrenses av naturlige årsaker når man er i land på øya.
Ferge til Lauer er viktig historisk sett, og en perle å være innom, på «øyhopping» tur med fergen.
For mange av eierne av eiendommene der har fergen vært grunnlaget for at de har kunnet bruke øya, og har kanskje også avgjørende for at man investerte akkurat der. Men for dagsturisme uten egen båt har Nordre Lauer en begrenset egnethet, med kun noen få smale stier tett opptil hus og hyttevegger, og små områder egnet for turistbasert friluftsliv.
Skal det kjøpes inn og driftes egen båt og muligens også ekstra mannskap kun for å opprettholde dette, blir det uforsvarlig offentlig pengebruk mener jeg. Ikke minst når vi ser dette opp mot hvilke andre økonomiske utfordringer fylket sliter med.
Jeg ser frem til rapporten fra fylkets gjennomgang av hele denne prosessen rundt anskaffelsen av Torine.