Marianne Sehl (t.v.) og Monica Tomescu-Rohde er sangeren og pianisten som sammen stiftet plateselskapet Frøya Productions for kun å gi ut kvinnelige komponister, og det med album hver 8. mars år.

Plateselskap løfter fram kvinnelige komponister på kvinnedagen

Da de to artistkollegene innså hvor uteglemt kvinnelige komponister var, startet de like så godt et kvinnedrevet plateselskap – som gir ut plate hver 8. mars.

Publisert

Egentlig skulle Marit Sehl bare være gjesteutøver i Monica Tomescu-Rohdes prisbelønte konsertserie «Kvinnelige spor i musikkhistorien» med sanger fra 1800-tallet. Samarbeidet gikk godt, så de planla konsert med samme repertoar på kvinnedagen året etter.

– Da ønsket vi å krydre musikken med fakta om de ulike komponistene. Jo mer vi fant av hårreisende historier om hva de hadde opplevd og hvordan de var blitt behandlet, dess sikrere ble vi på at dette er et felt som må belyses, sier Sehl.

Dermed klekket sangeren og pianisten ut ideen til et eget, kvinnedrevet plateselskap som kun gir ut klassisk musikk av kvinnelige komponister, med kvinnelige utøvere og kvinner i alle ledd av produksjonen.

Nålevende i år

Den første platen til selskapet Frøya Productions, som er oppkalt etter krigs- og kjærlighetsgudinnen i norrøn mytologi, kom i fjor. Den het «Frøyas sanger», med komponister fra 1800- og 1900-tallet.

På årets kvinnedag får den følge av «Frøyas sanger Vol. 2 » viet de nålevende kvinnelige komponistene Gunhild Hjertaas, Eva Holm Foosnæs, Julie Helgeland Davidsen, Maren Elise Ingeberg, Ruth Bakke, Marthe Belsvik Stavrum, Kaja Bjørntvedt, Birgit Djupedal og Kari Beate Tandberg.

– Vi satser på et nytt album hver 8. mars i årene som kommer. Neste år står vi bak et nordisk konsertprosjekt med musikk av kvinnelige komponister fra Norge, Sverige, Island og Finland. I tillegg gjør vi bevisste valg hver gang vi har mulighet til å velge repertoar selv – og bruker fra vår katalog av kvinnelige komponister der det er mulig, opplyser Monica Tomescu-Rohde.

Få ble snakket om

De to artistene og plateselskapspartnerne forteller hvordan de i sine år på høyere musikkutdanning ved anerkjente institusjoner i flere land «gikk rundt og trodde det bare var et par-tre kvinnelige komponister som var noe å samle på». De kaller det «en nærmest likegyldig tilnærming».

– Få ble spilt, og få ble snakket om. Når vi ser tilbake på det, er det inspirasjon i seg selv. Det har heldigvis skjedd mye de senere årene, og kvinnelige komponister er en naturlig del av musikklivet. Men de står på mange skuldre, påpeker Tomescu-Rohde, mens Marit Sehl utdyper:

– Kvinner har i århundrer vært underordnet menn og prisgitt hva som var akseptert og tillatt i samtiden. Dette gjelder ikke bare musikk, men på alle felt. Til og med i vår tid sitter mange kulturer fast i en historisk gjørme av forskjellsbehandling mellom kvinner og menn, jenter og gutter. Det må vi jobbe for å utligne, og 8. mars er en viktig markering av dette hvert eneste år.

En studie gjort mellom 2020 og 2021 blant 100 orkestre i 27 land rundt i verden, inkludert Oslo- og Bergen-filharmoniene og Trondheim Symfoniorkester, viser at bare 5 prosent av musikken var skrevet av kvinner. 88 prosent av konsertene inneholdt musikk kun skrevet av menn. Bak studien sto den britiske Donne-stiftelsen.

Kvinnestemmer i flere sjangre

Stine Andreassen

* * The Northern Belle, med låtskriver og vokalist Stine Andreassen i front, slipper konseptalbumet «Bats in the Attic» – som begynte med kjærlighetsforholdet og brevvekslingen mellom besteforeldrene på 1960-tallet da han var til sjøs. Så dukket det virkelige livet opp, med fødselen av Andreassens første barn, og helheten endte med mange kvinnelige perspektiver – også på hvordan det er å være kvinne i dag.

* Kajsa Balto slipper trøstejoiken «Jeđđenluothi» på kvinnedagen, omtalt som «som en trøstende klem som gir styrke og mot til å fortsette kampen for sine rettigheter».

Ruth Wilhelmine Meyer

* Ruth Wilhelmine Meyer kommer med albumet «One Voices», der hun skaper et helt lydunivers kun med sin egen, umanipulerte stemme i sanntid og uten loops – beskrevet av plateselskapet til tidvis å låte som et vokalt orkesterverk. Det er lanseringskonsert i Oslo Konserthus 8. mars i selskap med Nordic Voices.

* Cocktail Slippers kommer med rockeren «I Still Dream You», riktignok skrevet av en mann – samarbeidspartneren Little Steven. Uken etter reiser bandet med bare kvinnelige medlemmer til USA for å opptre blant annet på SXSW.

* Ella Marie Hætta Isaksens solodebut, singelen «Sániid», skildrer det sterke søsterskapet med lillesøsteren Ayla og utkommer bare få dager før de to aksjonistsøstrene stiller i retten i kjølvannet av Fosen-demonstrasjonene.

* Melahuset i Oslo markerer 8. mars med å belyse temaer som kvinners rettigheter, undertrykking og interseksjonalitet i et nyansert perspektiv, og med konserter av Linnia, Nadia Essah, Pavna og Sarah Camille.

Tolou

* Det blir feministisk trippelkonsert i Kulturkirken Jakob i Oslo der Sosialistisk Kor, Sliteneliten og det legendariske 70-tallsfeministbandet Halvsøstra, de to sistnevnte med kun kvinner, stiller på scenen.

* Tolou, tidligere kjent som Ida Tolou Kjeldsberg, slipper singelen «L.O.V.», som er hennes debut på Virgin Music, etter å ha blitt signert av UMG-sjef Lucian Grainge personlig, ifølge 730.no.

Powered by Labrador CMS