Meninger 

Pål Bugges uttalelser i Fredriksstad Blad

Dette er en kronikk fra Ragnar S. Thorkildsen. Kronikken gir uttrykk for skribentens mening.

Publisert Sist oppdatert

Kanskje må Øra brukes til noe annet enn havn. Dette sier Pål Bugge i Fredriksstad Blad den 28.05.25.

Havnedirektør Tore Lundestad har ingen forståelse for Bugges argumentasjon, men det er det vel ikke mange som ventet heller. Øra ligger perfekt til i forhold til industrien i Fr.stad, og det er ingen andre steder vi kan ha en havn, sier Lundestad. Lundestad kan gjerne ha rett i at havna ligger perfekt til for industrien i Fr.stad, men den ligger så visst ikke perfekt til for skipsanløp til havna.

Det er en kjent sak , ikke minst blant loser, at farleden fra Duken i syd, til Øra i nord har avstedkommet mye bekymring ved vanskelig navigering mellom grunner og tidvis sterk strøm. De fleste husker vel containerskipet Godafoss som grunnstøtte ytterst iLøperen i 2012 og lekket ut olje.

Større skip som anløper Øra er også ofte avhengig av slepebåtassistanse som også er et fordyrende ledd i sjøveis transport. Lundestad tillegger også Pål Bugge å «tenke med åpen» munn, og sier at det er sjeldent veldig klokt. Slike uttalelser burde enhver tenke seg om før de blir nedskrevet, det er faktisk noe som heter «å falle for eget grep».

Å falle for eget grep, det klarer Tore Lundestad til de grader, idet han uttaler at det er bare vedlikeholds-mudring som skal foretas, så ingen forurensede sedimenter blir virvlet opp. Vet han ikke at planen var å utvide farleden fra 90 meter til 150 meter, vet han heller ikke at Fuglevikbukta skal mudres til over 11 meter. 

Denne bukten somer fuglereservat og pr. Idag har en dybde på 0,3 til 0,5 meter.Er det dette han kaller vedlikeholds-mudring ?Det er vel urealistisk å se for seg at Borg Havn blir nedlagt, til det er den en for god inntektskilde for Fredrikstad og Sarpsborg kommune, det er nok å nevne farvannsavgift og havneavgift. Imidlertid kunne det være en tanke å la farleden være som den er, vi slipper mudringog større skip kunne anløpe Moss Havn. 

Industrien på Øra har vel snart vokst seg stor nok med påfølgende negative konsekvenser for nære omgivelser.Et lite tankekors til slutt: Hvordan i alle dager kan det ha seg at Fredrikstad Seafood AS tilfeldigvis på samme tidspunkt som prøvemudringen pågikk, periodevis måtte stenge/redusere vanninntaket til fiskekarene på grunn av sedimenter som tettet silende,kan det ha vært tidevannet som forflyttet sedimenter motstrøms (naturlov).

Mvh Ragnar S Thorkildsen

Powered by Labrador CMS