Christoffer Jensen og Skjærhalden Marina ble rammet av mangel på microchiper til blant annet outboardmotorer, som gjorde at leveransene gikk i stå. Kloke av skade gjorde Jensen bestillingene tidlig. Fremtidsutsiktene er dermed lyse.
Christoffer Jensen og Skjærhalden Marina ble rammet av mangel på microchiper til blant annet outboardmotorer, som gjorde at leveransene gikk i stå. Kloke av skade gjorde Jensen bestillingene tidlig. Fremtidsutsiktene er dermed lyse.

50 prosent av årets bestillinger på nye båter og moterer er allerede solgt

Skjærhalden Marina måtte gå på akkord med seg selv da leveransene sviktet i fjor. Effektive tiltak ble gjort, og nå ligger bestillingene av nye båter og motorer øverst i bunken hos leverandørene. 50 prosent av bestillingene er allerede forhåndssolgt.

Publisert

- Vi hadde et utfordrende år med svikt i leveranser inn til oss. Det var deletilgangen som ga de største utfordringene, sier Christopher Jensen, daglig leder ved Skjærhalden Marina.

Utfordringene til tross; Skjærhalden Marina omsatte for over 29 millioner kroner i 2021. Det var en økning fra 2020, da marinaen omsatte for 28,4 millioner kroner.

- Verkstedet vårt har gått veldig bra. Det er produksjonen av nye motorer og båter som har svingt, og derfor også salget, forklarer Jensen til Hvaler Budstikke.

Mangel på microchiper

Motorfabrikantene har hatt store problemer med enkelt typer microchiper.

- Det har rett og slett vært tomt for flere typer microchiper, og resultatet er at det har har plaget oss. Vanligvis sitter leverandørene våre med tusenvis på lager. I fjor var de tomme, sier Jensen.

Skjærhalden Marina forhandler Mercury, Tohatsu og Honda, samt Mercruiser inboard. Jensen opplyser at hovedlageret til Mercury i Belgia på ett tidspunkt ikke hadde en eneste motor for leveranse.

- Det var helt utrolig. Det var ikke en eneste motor å oppdrive. Ikke engang en 2,5 Hk, sier Jensen, og rister på hodet.

Produksjonen av Mercury foregår i USA og Japan.

- De minste motorene, opp til 60 Hk, produseres i Japan, der de kjøper produksjon av Tohatsu. De større motorene produseres i USA, forteller Jensen.

Skjærhalden Marina hadde utstilling av nye båter på torget i september.
Skjærhalden Marina hadde utstilling av nye båter på torget i september.

På akkord med seg selv

Leveranseproblemene på begynnelsen av fjoråret gjorde at Skjærhalden Marina måtte gå på akkord med seg selv for å få levert til kunder som hadde bestilt nye båter og motorer.

- Vi måtte kompensere med kundene våre for å tilfredsstille dem. Det var både kapitalkrevende og energikrevende. Det gikk både penger og tid på å oppfylle kontraktene, sier Jensen.

For å klare å levere til kunder som hadde bestilt, måtte han flere ganger levere en større motor til den prisen som var kontraktskrevet, når den bestilte motoren ikke fantes.

- Vi måtte selv dekke mellomlegget. Eksempelvis leverte vi en 225 Hk motor til en kunde som hadde bestilt en 200 Hk, fordi 200 Hk-motoren ikke fantes. Og vi fikk selvsagt ikke aksept fra leverandørene på forespørselen om de kunne dekke tapet, så mellomlegget måtte vi dekke selv. Omsetningen endte markant over 2020-nivå, men vi merket det godt på inntjeningen. Det kostet mer å tjene inn disse pengene enn året før, sier Jensen.

Valgte å ta tapet selv

Og utfordringene gjaldt ikke bare båtmotorer.

- Det gjaldt flere artikler, som kartplottere, stereoanlegg, osv. Alt var jo kontraktskrevet, og da stod vi med valget om å eliminere kontrakten, eller å dekke mellomlegget selv. Vi valgte det siste. I all hovedsak gikk det på at vi måtte levere andre produkter enn det vi hadde kontraktfestet, sier Jensen.

Bestilte tidlig

Fremtiden ser imidlertid lysere ut. Årsaken er at Skjærhalden Marina bestilte sine 2022- båter og motorer på et tidlig tidspunkt i fjor.

- Det ser langt bedre ut nå enn det gjorde i fjor på denne tiden. Da vår båtleverandør Brig startet produksjonen etter ferien i fjor, lå våre bestillinger øverst bunken. Allerede nå har vi fått levert mange nye båter og motorer, og 50 prosent av alle bestillingene er forhåndsolgt, sier Jensen.

Blant annet har han solgt tre åttemetere fra Brig med Mercury-motorer til prislapp på 1,2-1,6 millioner kroner.

50 prosent av bestillingene for 2022 er allerede forhåndsolgt, derav denne åttemeteren som Christopher Jensen sitter i her .
50 prosent av bestillingene for 2022 er allerede forhåndsolgt, derav denne åttemeteren som Christopher Jensen sitter i her .

Han understreker at kundene viste forståelse, og toleranse.

Over 1.000 portpasseringer

Verkstedet på Skjærhalden Marina har hatt et godt år. Marinaen har over 1.000 båtpasseringer gjennom porten, og de ansatte på verkstedet har mye å gjøre.

- Vi har 300 båter i vinteropplag, og disse er gjennom porten her to ganger hver. Resten er båter som har vinteropplag andre steder, men som har service her hos oss, sier Jensen.

Skjærhalden Marina har sju ansatte. Verkstedet har fem, men skal øke bemanningen med en hel stilling i 2022.

- Vi skal ha seks ansatte på verkstedet, og to her i administrasjonen. I tillegg har vi en regnskapsmedarbeider på deltid.

Satser mer på vannsport

Skjærhalden Marina vil i år også øke fokuset på butikken på brygga på Skjærhalden.

- Vi skal satse mer på utstyr til vannsport, lek og moro på sjøen. Vi har inngått samarbeid med et nytt vannsportmerke som gjør at vi får bredere utvalg av vannski, wakeboard og paddleboard, for å nevne noe.

Utfordringen i butikken er plassen. Butikken er liten, og har ikke plass til altfor stor varebeholdning.

- Men det får vi til. Vi er litt inneklemt, men slik er det bare. Vi skal være kreative, sier Jensen.

Butikken vil være betjent fra 1. mars, men Jensen presiserer at kunder også kan bestille varer fra bryggebutikken i vintermånedene.

- Det er litt for ensomt og kapitalkrevende å ha butikken betjent hele vinteren, men det er bare å ringe dersom du trenger noe. Vi er alltid i nærheten, og kan betjene kunder, sier Christopher Jensen.

Powered by Labrador CMS