Ordfører Mona Vauger er enig med Herføl Vel om å begrense bilkjøringen på øya, og gjøre det mer interessant å parkere bilen på Skjærhalden. Rimeligere priser og skilting skal sørge for å begrense trafikken på Herføl og Søndre Sandøy. Her er ordføreren i dialog med Ole-Erik Yrvin og Bjørn Marthinsen. Marthinsen er leder i Herføl Vel.

Lei bilkjøringen på Herføl – går i dialog med kommunen

Herføl Vel er lei unødvendig bilkjøring på øya. Nå går velforeningen i dialog med Hvaler kommune for å begrense trafikken, og nylig var ordfører Mona Vauger på befaring.

Publisert Sist oppdatert

Biltrafikken på Herføl og Søndre Sandøy er et brennhett tema for de som har eiendom på øyene. Trafikken har økt vesentlig de siste årene, og verken Herføl eller Søndre Sandøy kan lenger markedsføres som såkalte "bilfrie øyer". Nå er Herføl Vel lei.

Billigere å ta med seg bilen

- Problemet er at det er mye billigere å ta bilen med seg tur retur på fergen, enn å la den stå parkert på Skjærhalden. Der koster det opp mot 800 kroner for en helg. Prisen med bil tur retur på fergen er 300 kroner, og billigere skal det vel bli, nå som vi får en ny regjering, sier Bjørn Marthinsen, leder i Herføl Vel.

Nyttekjøring viktig

Han presiserer at Herføl Vel ikke ikke ønsker et totalforbud.

- All nyttetrafikk må være lov for de som har eiendom på Herføl. Vi ønsker oss derfor ikke et forbud mot bilkjøring. Det skjer mye her ute, og alt som skal fraktes ut hit må nødvendigvis transporteres på en fornuftig måte. Men det burde stoppe der, mener Marthinsen.

Herføl Vel er lei bilkjøringen på øya. Nå går velforeningen i dialog med Hvaler kommune for å begrense mulighetene til å ta med seg privatbilen til Herføl. – Vi er ikke for et totalforbud. Nyttekjøring må være lov, sier Bjørn Marthinsen, leder i Herføl Vel.

Velforeningen mener problemet er de høye prisene på Skjærhalden, samt manglende skilting. På Herføl finner du nemlig ikke en eneste parkeringsplass utenfor eiendommene. Det er altså ikke lov å parkere bilen hvor du vil.

Øyhoppere med bil

Bjørn Marthinsen er leder av Herføl Vel. Han mener det må settes en stopper for at øyhoppere, teltturister og folk som ikke har helt nødvendige ærend, skal ta med seg bilen til Herføl.

- De siste årene har vi opplevd at til og med øyhoppere og teltturister tar med seg bilen ut hit, og da er vi fullstendig på ville veier. De som ikke har eiendom her, eller ikke kan kjøre helt fram til eiendommen sin med bil, parkerer gjerne langs Henry A. Larsens vei. Det er ikke lov, men det står ingen informasjon om det. Ikke et eneste skilt, påpeker Marthinsen.

Han ser også farer med den økte biltrafikken.

- Barna våre sykler og leker langs veien. Så hender det at det kommer en bil i 50-60 kilometer i timen med noen som skal rekke fergen. Slik skal vi ikke ha det. Bilen brukes også for å hente aviser og post, eller kjøre søppel, forteller Marthinsen.

Dette vil løse problemet

Ordfører Mona Vauger er helt på linje med Herføl Vel. Hun opplyser at Hvaler kommune nå jobber med økt parkeringsvolum på Skjærhalden, samt en prisjustering som vil gjøre det interessant for folk å parkere der, i stedet for å ta med seg bilen til øyene. Kontrollsystemer og skilting står også på agendaen, ifølge ordføreren.

- Vi tror utvidede parkeringsmuligheter til en justert pris på Skjærhalden vil løse mye av problemet her på øyene, og kommunen er dialog for å kunne utvide parkeringstilbudet nær rådhuset. Tanken er å kunne løse det slik vi har gjort på Storesand - uten store asfalterte flater, sier Vauger.

Fortau langs veien til brygga

Hun opplyser at Hvaler kommune også jobber med gangproblematikken fra rådhuset og ned til brygga.

- Og det er kjempeviktig. Skal folk gidde å gå fra en parkeringsplass ved rådhuset, og ned til brygga, må det være greie gåforhold. Det er det ikke i dag, påpeker ordføreren.

I dag er det 134 hytter og 20 fastboende på Herføl. 129 abonnenter har koblet seg på vann- og avløpslaget på øya, og velforeningen har 131 medlemmer.

Powered by Labrador CMS