Planene er klare for å starte med mudring og sjødeponi ved kommunegrensen til Hvaler.

Planene klare for oppstart neste høst

Farleiprosjektet Innseiling Borg havn planlegger å starte mudringen utenfor Fredrikstad neste høst. Planen er å deponere de reneste mudringsmassene i sjødeponi i Fredrikstad kommune.

Publisert Sist oppdatert

– Vi vet at det er mer enn nok volum i det planlagte deponiområdet i Fredrikstad kommune til å ta imot de mengdene som er planlagt deponert i sjø. Selv om prosjektet gjerne også ville bruke den delen av deponiområdet som ligger i Hvaler kommune, så er ikke det nødvendig for en forsvarlig gjennomføring av prosjektet, forteller Kystverkets prosjektleder Martin Fransson til Kystverkets egen hjemmeside.

Fransson understreker at prosjektet har både den politiske og den faglige forankringen som trengs for å gjennomføres. Regjeringen har gitt Kystverket i oppdrag å gjennomføre tiltaket, og Stortinget har bevilget midler til prosjektet i statsbudsjettet for 2023.

Tiltaket har fått de nødvendige tillatelsene, i form av mudrings- og deponeringstillatelse fra Miljødirektoratet og rammetillatelse fra Fredrikstad kommune, der utdypning og deponering skal skje.

Kystverket opplyser også at Fredrikstad formannskap nylig kom med en høringsuttalelse til Hvaler kommunes varsel om omregulering. Her kom det fram til at Fredrikstad støtter, og uttrykker tillit til gjennomføringen av prosjektet og de vurderinger som ligger til grunn.

Martin Fransson uttrykker at han selvsagt er klar over at det er lokal uro, særlig i Hvaler kommune, for at prosjektet skal kunne skade miljøet, men prosjektlederen føler seg trygg på kunnskapsgrunnlaget som foreligger.

- Resultatene fra høstens prøvemudring viser også at prosjektet trygt kan gjennomføres innenfor tillatelsen gitt fra Miljødirektoratet, sier Fransson.

Han opplyser at de faglige utredningene, som er det dokumenterte kunnskapsgrunnlaget for prosjektet, har blitt vurdert av fagfolkene i både Miljødirektoratet og Klima- og miljødepartementet.

- Miljødirektoratet gikk nøye gjennom kunnskapsgrunnlaget i behandlingen av mudrings- og deponeringstillatelsen til prosjektet, og departementet gjorde det samme i den påfølgende klagebehandlingen. Konklusjonen deres er den samme. Prosjektet kan gjennomføres på forsvarlig vis uten å gi skader på miljøet. Tillatelsen er derfor gitt med strenge vilkår som må følges, sier Fransson.

Tillatelsen fra Miljødirektoratet om mudring og deponering i farleia ble stadfestet så sent som i 2020. Fransson påpeker at der ikke er kommet ny kunnskap etter den tid, som endrer beslutningsgrunnlaget.

Kystverket brekrefter nå at prosjektet planlegge for en oppstart høsten 2024, og begrunner tidspunktet med at de ønsket å avvente anskaffelsesprosessen inntil det forelå en avgjørelse fra Statsforvalteren i Oslo og Viken i klagesaken mot Hvaler kommunes midlertidige byggeforbud i sjødeponiområdet.

Fransson understreker at en oppstart høsten 2024 sikrer tilstrekkelig med tid til å gjennomføre en grundig anskaffelsesprosess, der Kystverket, i dialog med leverandørmarkedet, skal finne frem til hva som er de beste metodene for gjennomføring.

– Vi trenger å komme i gang, og iverksetter derfor anskaffelsesprosessen med mål om å kontrahere en hovedentreprenør i år. Da får både vi i Kystverket og entreprenøren god tid til å forberede en best mulig prosjektgjennomføring, sier Martin Fransson i pressemeldingen fra Kystverket.

Powered by Labrador CMS