Meninger:

- Innspill til planene om kjøreforbud på østre øyer og Hvaler hele året
Dette er en kronikk fra Nordre Sandøy velforening, ført i pennen av Michaekl Ramm Østgaard. Kronikken gir uttrykk for velforeningens mening.
Den nye fergen som kan ta biler på alle avganger, øker selvfølgelig bilkjøring på de østre øyene. Særlig til Søndre Sandøy og Herføl. Kommunen arbeider nå for å redusere biltrafikken, og ber om innspill. Rolf Strand fra Hvaler Arbeiderparti har et innlegg om dette i Hvaler Budstikke den 18.04.2025.
I kommunens utredninger og i Strands artikkel, er forholdet til fritidsboliger nesten ikke nevnt - det er en stor mangel og perspektivløst.
Vurderingene angår bare de fastboende, hyttefolket neglisjeres og foreslås å ha kjøreforbud uten videre.
Hvaler er en stor hyttekommune, og kommunen må passe på ikke å underminere den betydelige økonomiske gevinsten man har av disse.
På Nordre Sandøy er ikke bilkjøring et problem, til det er veiene for dårlige. Veiene egner seg bare for traktorer og ATV, og ingen sykler. Likevel har kommunen vedtatt at det skal bygges en ny brygge for fergen på Sanne i Gravningssundet, for å kunne kjøre i land biler. Kommunen argumenterer med at dette er for beredskap.
Det er et pussig argument, biler for beredskap er brann- og sykebiler, eller tunge lastebiler for kommunale anlegg. På denne delen av Nordre Sandøy vil en slik bil kunne kjøre cirka 100 meter, deretter er veiene for smale og for dårlige.
Hva skal brygga da brukes til, og hvorfor legger kommunen til rette for den bilkjøringen man nettopp vil stoppe?
Ikke alle hytter har egen brygge. For noen tiår siden tillot kommunen at det ble bygget en rekke hytter på Nordre Sandøy, litt opp fra vannet. Disse hyttene har ikke tilgang fra sjøen og er avhengige av fra kjerreveiene. Tyngre transport foregår for mange med ATV, en trafikk som ikke er til særlig sjenanse. Kommunen vil, slik vi forstår det, forby slik kjøring. Det betyr at bruk og tilgang for disse hyttene blir vanskeligere, og for noen umulig.
Beredskap på Nordre Sandøy for blålys-etatene løses med redningshelikopter eller redningsskøyta. En ambulansebil på Nordre Sandøy vil ikke forekomme.
Brann er den store frykten, og brannbil er umulig å tenke seg her på øya. Brannvesenet er bekymret for manglende beredskap på de østre øyene. Beredskapsplanen forutsetter bruk av Redningsskøyta, båter fra Skjærgårdtjenesten og andre, pluss egne ATV-er og ATV-er som finnes på øya. Ved de få branntilløpene som har vært, har folk på øya bidratt og brukt egne ATV-er.
Det hender også at et tre faller ned over en vei, også den kommunale veien. Dette ryddes av oss på øya hvor ATV er et nødvendig hjelpemiddel.
På vellets strandryddedag i påsken samler private ATV-er inn søppelsekkene for avlevering til Skjærgårdstjenesten, for å nevne noe.
Et kjøreforbud for ATV på Nordre Sandøy er ødeleggende for bruk av fritidsboliger, og vil gjøre en svak brannberedskap enda dårligere.
Det er et tiltak som ikke vil bli forstått.
Det drøftes bommer og sperringer for å forhindre trafikk. Nordre Sandøy er et vakkert naturlandskap, definert av Riksantikvaren å være av nasjonal interesse. Vi vil ha minst mulig inngrep i de vakre landskapet. Det skal bevares intakt uten veisperringer, bommer, eller skilt!
Til slutt:
Hvaler kommune arbeider med prosjektet "Hvaler hele året". Formålet er å få flere til å besøke Hvaler, og gi et bedre grunnlag for Hvalers næringsliv. Det er et forståelig perspektiv sett fra kommunens side. Men ikke glem at det det virkelige "gullet" for eksisterende næringsliv nå og i framtiden, ved siden av de fastboende, er "hyttefolket".
Ordføreren kaller oss deltidsboere, et godt begrep som beskriver mye tilstedeværelse på Hvaler for mange. I tillegg til en solid eiendomsskatt bruker vi butikker, spisesteder og håndverkere - hele året.
Et feil kjøreforbud vil være en politikk som er på tvers av "Hvaler hele året".
Nordre Sandøy Vel
Michael Ramm Østgaard