Meninger

- Eventyr på Sand i Hvaler

 Markedsanalysen mener at hotell på Sand kan gi like høye inntekter som luksushotellet Maryhill hotell i Skåne, skriver Michael Ramm Østgaard i denne kronikken.

Publisert

Utbyggerne av hotellet på Sand har levert sin "markedsanalyse" som skal svare på de spørsmålene som kommunestyret ba om i sitt vedtak da de la reguleringsplanen ut på høring.

Det er underlig at utredningen er skrevet av reguleringsarkitekten Griff Arkitektur. Hvorfor bruker man ikke miljøer med kunnskap om hoteller, som kan lage en faglig analyse som gir pekepinn om prosjekts markedsgrunnlag og økonomi?

"Markedsanalysen" fremstår som ren reklame uten analyse ringvirkninger, hvilke markeder man sikter mot, hvilke styrker eller svakheter planen har, eller hva som er risikoen. Det er faglig svært lite seriøst, og uten den informasjonen kommunestyret har bedt om.

Man sammenligner inntektene med hoteller som har helt særskilt gode forutsetninger, som Maryhill Estate, et slottshotell i Skåne, eller et strandhotell ved sjøen på fasjonable Lidingö i Stockholm. 

Dette er uinteressante sammenligninger for et hotell på Sand.

Så til den informasjonen som ligger i analysen som alle bør merke seg. Det forutsettes at inntjeningen til hotellet vil være tre ganger så høy som gjennomsnittet av hoteller i Østfold! 

For å begrunne dette, mener man at det skal være et "destinasjonshotell". Det er et hotell som ikke bare fungerer som et sted å overnatte, men også som et reisemål i seg selv. 

Grunnen til den nye opplysningen, er selvfølgelig at man ser at hotellet ikke kan finansieres med de store investeringene som er nødvendig, uten en eksepsjonell høy inntjening.

Budsjettet i analysen som utbyggerne mener er grunnlag for hotellet, er at det i 2030 skal ha en inntekt på 105 millioner i året. 

Fordeler man inntjening på antall rom, bespisning og beleggsprosent på 56, som er oppgitt, vil hvert rom koste ca 4.600 kr. pr. natt. 

Denne inntekten forutsetter at 62 rom i gjennomsnitt er utleiet hver dag hele året. 

Man mener at det er realistisk at det komme mennesker til Spjærøy, som fyller halvannen turistbuss hver eneste dag hele året. Også en regntung dag i november, eller en kald, mørk vindfull dag i februar.

Man forutsetter at som prisen på rom er omtrent like høy som på luksushotellet The Thief i Oslo, og at samlet inntekt er nesten like stor. 

Markedsanalysen forteller mer eventyr enn realisme.

Attraksjonene som "Hvaler hele året" peker på er knyttet til Nasjonalparken, sjøen og kystlinjen. 

Ikke noe av dette er på Sand; området er uten de kvalitetene som kan gjøre stedet til en destinasjon i reiselivssammenheng. 

Det viste bygget er heller neppe av en slik karakter at folk vil reise dit bare på grunn av det. 

Skal man komme til Hvalers kvaliteter fra Sand må man i bil eller buss. Man kan ikke engang sykle til mange av disse, fordi veien går gjennom tunnelen hvor sykling og gange er forbudt. 

Dette er i strid med Innovasjon Norges mål for et bærekraftig reiseliv.

Hvaler har en usedvanlig mislykket jakt på varme senger, som alle er blitt fritidsboliger. Om noen vil ta stor økonomisk risiko er de velkommen til det, men samfunnets utfordring er at etter en hotellkonkurs står det igjen et tomt bygg som må brukes til noe annet. 

Det er her politikerne har et spesielt ansvar. Er det dette man vil?

Powered by Labrador CMS