
Brottet kultur vs. Hvaler barne og ungdomsskole
Da "til ungdommen" ble til "fra ungdommen"
- Dette var rett og slett imponerende, og for oss som initiativtakere svært inspirerende å se hvordan vi som jobber med lokalhistoriske temaer, også kan engasjere og samarbeide barn, unge og lærere om relevante temaer, skriver Paul Henriksen i dette innlegget.
I sesongen 2024 mottok Brottet kultur, som er en sammenslutning av Hvaler Kulturvernforening, Kulturværste AS og Barne- og ungdomsteateret Brottungær, 60.000 kroner fra organisasjonen Landslaget for Lokalhistorie under overskriften "Til ungdommen". Da med temaet krig/fred og demokratiutvikling som grunnlag for arbeidet.

Det ble da tatt utgangspunkt i forestillingen "Elleve for elleve", om 2. verdenskrig på Hvaler, som ble spilt på scenen i Brottet amfi både i 2023 og 2024.
Som del av dette prosjektet ble det i juni i fjor gjennomført skoleforestilling for elever, både fra skoler i Fredrikstad og skolen på Hvaler .
I 2025 søkte Brottet kultur igjen om midler under det samme prosjektnavnet "Til ungdommen", og nok en gang ble det innvilget støtte med et tilsvarende beløp som i fjoråret. I år med temaet innvandring/utvandring, og identitet/hva er et hjem, som temagrunnlag.
I kontakten med Hvaler barne- og ungdomsskole ble det besluttet at prosjektet skulle gjennomføres i samarbeid med elever og lærere på 8. trinn.
Etter avsluttet arbeid er det bare å si at dette har vært en fantastisk hyggelig og lærerik opplevelse både for oss i Brottet kultur som initiativtakere, men tydeligvis også for elever, foreldre/besteforeldre og lærere på skolen.

Dette kom klart til uttrykk i Brottet tirsdag 17. juni, der samtlige elever sto på scenen i Amfigrotta, foran et fullstappet lokale hvor det de hadde jobbet med ble presentert.
Her skal legges til, at i tillegg til arbeidet som har foregått på skolen og i hjemmet, og for flere med storfamilien som hjelpere, så har vi hatt fire samlinger med elevene. Det første møtet som en introduksjon i aulaen på skolen, en samling i Brottet der flere blant annet fikk prøve seg som stenhuggere, en samling på Kystmuseet, og sist med "finalen" tirsdag. Her ble det også vist deler av årets forestilling "Stenhogger´n" for elever og lærere.
Gjennom dette prosjektet har elevene søkt i familiehistorien etter personer som i tidligere år har vandret inn eller ut av lokalsamfunnet, sett på leveforhold i Hvalersamfunnet på 1800- og tidlig 1900-tallet, hvordan kjønnsrollene i kystsamfunnet var, samt skaffet seg oversikt over den totale utvandringen fra Norge mellom 1820 og 1920.
Videre har de gått inn i tematikk som; hva skaper identitet, og hva forbinder du med et "hjem"? Ja, til og med et tema som "samisk utvandring" var det en gruppe som hadde med i sin presentasjon der absolutt alle var med.

Ifølge lærerne også av dem som aldri før har villet stå fram foran en stor forsamling, selv ikke i klasserommet.
Tirsdag kveld kom debuten foran rundt 80 personer i en stuende full Amfigrotte.
Dette var rett og slett imponerende, og for oss som initiativtakere svært inspirerende å se hvordan vi som jobber med lokalhistoriske temaer, også kan engasjere og samarbeide barn, unge og lærere om relevante temaer.

Vi håper også at ledelsen ved Hvaler barne- og ungdomsskole merker seg erfaringene her, og følger opp for mulig videre samarbeid.
Avslutningsvis vil vi igjen få takke Landslaget for Lokalhistorie for støtten under fanen "Til ungdommen". I dette prosjektet er det ikke bare levert kunnskap "til ungdommen". Engasjerte ungdommer har i høyeste grad også levert til oss "godt voksne".
Paul Henriksen Styreleder i Brottet Kultur